Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Praktisk info

Telefon/mailadresse til barnehagen:

skarva-barnehage@hotmail.com
tlf: 919 97 926

Åpningstider/Ferie

Barnehagen har åpent fra 7:15-16:45
Vi har 5 planleggingsdager i året og barnehagen er da stengt.
Barnehagen er stengt på bevegelige helligdager, juleferien, nyttårsaften og 3 uker i juli. Vi stenger kl. 12.00 onsdagen før påsken.

Ny i barnehagen:

I juni hvert år har vi en besøksdag for alle nye barn som skal begynne i barnehagen i august. Da får barnet og foreldrene komme for å se på barnehagen, møte både ansatte og barn, og bli litt kjent med omgivelsene.

Alle barn får tildelt en primær kontakt som har tilvenningen med barnet. Alle barn er forskjellige og har ulike behov. Vi er fleksible i forhold til tilvenningstiden og innretter oss etter det som føles best for både dere og barnet.
For de fleste er det nok med tre dager mens andre trenger lengre tid.

Første dagen er en av dere sammen med barnet ett par timer for å bli kjent med den voksne og omgivelsene.

Andre dagen prøver vi gjerne at forelderen går ut en times tid og at barnet er i barnehagen alene sammen med oss, blir kjent med de andre barn og lekene.
Barnet spiser også lunsj sammen med oss denne dagen.
Tredje dagen leveres barnet om morgenen og har en kort dag sammen med oss, for eksempel fra kl. 10-14.

Det er viktig for oss at dere alltid sier hadet til barnet når dere går. Det er helt normalt i begynnelsen at barnet gråter når far eller mor forlater barnehagen. Vår erfaring er at barnet raskt slutter å gråte så snart dere er ute av døren.

Klær/utstyr i barnehagen:

Vi er mye ute og går gjerne på tur så riktige klær etter vær/årstid er viktige for at barnet skal ha en best mulig utetid.

• 2 Fulle skift (truser,sokker,stilongs/bukser,genser+ ull/fleece på vinteren)
  • Lue/cap/solhatt
  • Regntøy
  • Støvler/Cherrox
  • Parkdress/overtrekks klær
  • Flecce/Ull som mellomlag
  • Tøfler
  • Regnvotter/votter
  • Hals
    Vinter:
  • Vintersko
  • Vinterdress evt. vinterjakke og vinterbukse
  • Ulltøy (sokker,undertøy,genser,bukse)
  • Votter
  • Ull lue/varm lue

Sovebarn:
  • Vogn + pose for å sove i.
  • Bleier (ikke up`n go!)
  • Ev. zinksalve, kuldekrem
  • Sovebarn må ha egen soveull og egne sovevotter og -sokker
  • Husk barnets kos og smokk hvis barnet bruker det :)

Sykdom

Allmenntilstand
Generelt kan man si at det er barnets allmenntilstand som skal avgjøre om det skal være hjemme fra barnehagen eller ikke. Mange ganger kan et barn være aktivt hjemme, men det orker allikevel ikke å delta i leken i barnehagen.

•  Barnet virker slapt og sløvt og er ikke slik det pleier å være
  •  Barnet orker ikke å være oppe og leke - selv i korte perioder
  • Bbarnet vil ikke drikke og spise som det pleier
  • Barnet kvikner ikke til tross febernedsettende medisiner

Snakk gjerne med oss om du er usikker på formen til barnet ved levering.

Dersom et barn blir sykt i løpet av dagen ringer vi selvfølgelig til dere og da må barnet hentes.
Vi vil at barnet kommer tilbake først når det orker og være med på en vanlig barnehage hverdag med full lek og lang utetid.

Ved omgangssyke/diarè må barnet holdes hjemme 48 timer etter siste symptom, d.v.s to friske dager hjemme. Dette fordi det tar opptil 48 timer før kroppen har skilt ut alle smittestoffene.

(PDF)

Vi gir beskjed når det går smittsomme sykdommer i barnehagen.

Mat/Matpakke

Vi legger stor vekt på sunn mat i Skarva barnehage og er opptatt av å lage god og næringsrik mat til barna. Vi bruker mye grønnsaker i maten og har et variert kosthold.

• Formiddagsmaten spiser vi kl.11
  • Kl.14.00 spiser vi knekkebrød med ulike pålegg og frukt. De yngste spiser brødskiver.

Annenhver mandag steker vi grove rundstykker med barna og resterende mandager serverer vi grovt brød med forskjellig pålegg + agurk/paprika. Det blir servert melk til brødmaten.
Fredag er fiskedag, og da lager en voksen en fiskerett sammen med ett par av barna.
Onsdager lager en voksen vegetarrett sammen med ordensbarna.
Tirsdag og Torsdag er matpakkedag. Vi ønsker at denne skal inneholde tilstrekkelig og næringsrik mat , da vi ofte er på tur disse dagene. Forslag er to-tre grove brødskiver med leverpostei/makrell/ost/skinke pålegg og gjerne frukt eller grønnsaker ved siden av, middagsrester eller pitabrød/horn/torilla.

Bursdager

Når et barn har bursdag, får det velge mellom fruktsalat eller smoothie den dagen. Dette serveres til kl.14-maten.
I barnehagen henger flagget ute og alle barna tegner en tegning til bursdagsbarnet som vi lager en bok av.

Det lages bursdagskrone som barnet selv er delaktig i, vi har bursdagssamling med lys og sang og til slutt en ballonghund som en av våre assistenter lager. Det pleier å være stor stas!

Turdager

Vi har turdag på torsdager. Sekken må være ferdig pakket til tur med 1 matpakke, drikkeflaske og sitteunderlag. Sekken henges på knaggene på forsiden av barnehagen.

Turer går vi i nærområdet og vi veksler mellom blant annet Sukkertoppen, Edderkoppspinnet, Gullhaug skole, skogen ved lavvoen og akebakken ved Gullhaug skole.

Levering/Henting

Hvis barnet har fri, er syk eller kommer etter kl.10- vil vi ha beskjed om det innen kl. 9. Det er nok med en melding til telefonen eller på kidplan.

Husk å ta kontakt med en av oss voksne når dere leverer slik at vi vet at barnet er kommet. Det samme gjelder når dere henter barnet, slik at vi vet at barnet har blitt hentet. Det må gis beskjed til en ansatt hvis det er noen andre enn dere som skal hente barnet.

Alle barn må være hentet innen 16:45.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn