Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Vårt fokus

Vårt hovedfokus er at alle skal ha det godt hver dag, både liten og stor.
Vårt hovedmål: trygge barn, grunnlaget for all videre utvikling og læring.

Vi i Skarva barnehage arbeider hver dag med å ivareta og utvikle barns sosial ferdigheter. Vi jobber mye med positiv forsterkning, det vil si, vi gir mye ros og positiv oppmerksomhet, og heller lite negativt fokus. Hvert barn skal sees for seg og vi skal ta vare på hvert barns egenart. Vi synes godt humør og humor er viktig og vi er like opptatt av lek og moro som læring og oppdragelse. I Skarva barnehage legger vi stor vekt på nærhet til det enkelte barn. Vi er rause med klemmer og nærhet og mener at voksne skal være gode rollemodeller. God sosial kompetanse ligger til grunn for en positiv utvikling.

Satsingsområde for 2020/21 er: Lekens betydning for barns utvikling.
Mål: alle barn skal ha noen å leke med i barnehagen.
Vi i Skarva barnehage ønsker at barna skal oppleve glede og mestring ved å leke sammen med andre. Vi legger til rette for gode lekemiljøer som gir alle barn rom og muligheter for å være den beste versjonen av seg selv i lek og i samspill med andre. Vi voksne finnes tilgjenlige for å støtte barna i leken, som veileder for dem som trenger det og som en observatør for andre. Vi mener leken har en egenverdi og er barns måte og være på. Vi skjermer den gode leken ved å lage lekegrupper og ha en fleksibel hverdag hvor barna får tid til og leke seg ferdig med det de holder på meg. 


Prosjektarbeid 2020/2021
Vi har gjennom de siste årene jobbet med norske forfattere og et-to eventyr gjennom hele året. Vi har opplevd at alle går litt lei mot slutten av prosjektene når dem har vært over lang tid og ønsker i år å jobbe med to temaer parallelt som i tillegg er ganske åpne. Det gir oss mulighet til å ta for oss det barna er interessert i der og da og på den måten sikrer vi å jobbe med barns medvirkning som vi legger stor vekt på.
Barna er veldig glad i å bli lest for/fortalt eventyr og vi liker å jobbe med det så i år vil vi gi barna et viere blikk gjennom og jobbe med «eventyr fra det fjerne» og bruke kompetansen og hjemlandene vi har representert i personalgruppen. Vi vil ha polske eventyr som ikke er kjent her i Norge, jobbe med jungelboken av Kipling fra India samt Pippi Langstrømpe som vi kjenner godt til fra før, men som vi ønsker å bli enda bedre kjent med. Vi vil lese bøkene, ha eventyr og kanskje blir det pepperkakebaking på gulvet til jul?
Felles for alle eventyr er og bli kjent med historien, ha aktiviteter og forming knyttet til eventyret og trekke ut moralen ur de ulike fortellingene.
Fra rammeplanen kan vi knytte eventyrene fremst til fagområdene kommunikasjon, språk og tekst, kunst, kultur og kreativitet, etikk, religion og filosofi samt nærmiljø og samfunn.

Som et andre tema vil vi jobbe grundigere med årstidene slik at vi bytter mer på hva vi jobber med gjennom året selv om det overordnede er det samme. Gjennom årstidene er vi innom alle fagområder i rammeplanen gjennom året med fokus på natur, miljø og teknikk.
Etter at covid-19 traff oss alle i vår og vi gikk en annerledes barnehagehverdag i møte etter nedstengningen så valgte vi å være mest mulig ute og har vært ute hele dagen, så godt som hver dag siden. I den tiden så ser vi gjennom observasjon at barna har fått en enda større interesse for naturen rundt oss. De har sett insekter komme og gå, kjøkkenhagen vår som gikk fra frø til sukkererter og gulerøtter, og skogen vår som var full av blåbær når vi kom tilbake fra ferien. Med færre leker tilgjengelig i vår ble det også naturlig for lek med pinner, kongler og steiner. Vi har laget kongedyr, pinnedyr og eventyrkasser ute med ulike naturmaterialer så det vil vi fortsette og jobbe med fremover. Årstidene gir oss også mulighet, i tillegg til alt som skjer rundt oss i naturen, og se nærmere på ulike dyr og insekter. Hvem sover på vinteren og hvem er rundt oss hele året? Vær og vind hører også med i dette arbeidet og de å kjenne på kroppen når det er på tide og ta på seg luene og vottene i høst. Vi vil legge planer for hver måned etter hva barna har interessert seg for og hvor i året vi er, med mulighet for å svippe innom andre områder enn det som er planlagt også. Nærmere oversikt finner dere i års hjulet vårt.

bilde




Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn